Een marketingdirecteur was op zoek naar een fotograaf om een nieuwe dienst te promoten. De klus ging naar de minst ervaren fotograaf. De oudere en mogelijk betere fotograaf was wat verbolgen. Hoe had het zover kunnen komen? De opdrachtgever had ze beiden gevraagd te laten zien hoe ze het zouden aanpakken.

De meest ervaren fotograaf kwam heel snel terug met zijn offerte. Hij zou gedegen werk leveren voor een marktconforme en goede prijs. De foto’s zouden de webpagina’s goed vullen en hij voldeed aan alle vereisten zoals in de aanvraag beschreven.

De jonge fotograaf pakte het anders aan. Niet alleen voldeed hij aan de eisen, hij keek ook naar extra manieren waarop hij zijn klant goed kon helpen. Hij kwam met een goed idee voor een andere Instagram- en Linkedinstrategie dat meteen kon worden uitgevoerd zonder veel meerkosten. Verder had hij in zijn netwerk gekeken en al een paar goede en geschikte modellen voorgesteld om de campagne sterker te maken. Ook had hij het initiatief genomen om een passende locatie te regelen, zonder dat hem dit was gevraagd.

De meeste mensen doen alleen wat ze wordt gevraagd, en dan meestal het minimumvereiste. En verder hebben ze instructies nodig voor alles wat ze doen. 

Succesvolle mensen doen in de eerste plaats dat wat ze moeten doen. En dat doen ze goed.  Verder nemen ze initiatief. Bovendien beinvloeden zij de richting waarin een project gaat. Ze zijn nieuwsgierig, stellen vragen en kijken altijd wat ze nog meer kunnen doen bovenop wat van hen wordt verlangd. Ze komen met nieuwe ideeën die een oorspronkelijke opdracht versterken.

Ze zijn altijd actief, niet passief. Dit brengt altijd wel iets van risico met zich mee. Er is een kans dat je faalt. Maar je hebt geen optie. Omdat alleen doen wat je opgedragen is geen vernieuwing brengt. En er altijd mensen om je heen die het wel doen. Zoals de jongere fotograaf in dit verhaal. Op veilig spelen werkt niet meer.

Ben jij een initiatiefnemer? Of speel je op veilig?

Foto Juan Marin on Unsplash