Er zijn fotografen die zonder website heel succesvol zijn geworden. Ook toen het internet er al een tijdje was. Als je een uniek of noodzakelijk product hebt was een website niet (altijd) nodig. Tandartsen waren zo’n beetje de laatste beroepsgroep die zagen dat het hebben van een goede website wel handig is. Ook zonder website gaan mensen toch wel naar de tandarts. Waarom dan een website?

Ben je een fotograaf of andere kunstenaar met een sterk visueel product zoals bijvoorbeeld schilder of architect dan is het hebben van een website noodzakelijk. Een site die op geen enkel punt twijfel veroorzaakt over jouw professionaliteit. Al is het maar één pagina met thumbnails. Een goed voorbeeld is Rahi Rezvani. Een zeer succesvol portretfotograaf en filmmaker in de art scene met een compleet eigen stijl en hele kleine doelgroep van klanten die alleen het beste willen. 
Of Tim Flach, specialist op het gebied van dierenfotografie. Hij heeft wel goed ingerichte website met een krachtig portfolio. Alleen het beste laten zien. En alleen dát wat je onderscheidt.

Ben je redelijk nieuw op de markt en bouw je aan een klantenkring die jou kiezen om je talent, zorg dan dat je site op orde is. Dat is een relatief kleine moeite en de kosten zijn te overzien. Bezuinig niet op design. Huisvlijt trekt klanten aan die zelf ook aan huisvlijt doen. En het dus goedkoop willen. Zodra een potentiele klant met een goed budget op je site komt dan moet zij meteen roepen; “Hier moet ik zijn. Deze fotograaf heeft haar zaakjes op orde en ik vertrouw erop dat haar dienstverlening net zo goed zal zijn als haar website. Ik ben bereid een goed bedrag te betalen voor de oplossing van mijn probleem.”

Als de site rammelt met bijvoorbeeld onvriendelijke copyrightwaarschuwingen en verzoeken om login dan haakt de serieuze bezoeker af.  Een website is een bron van inspiratie, geen hindernisbaan. Bezuinigen op dit vlak levert altijd gemengde signalen op over wie je bent. Wees dus duidelijk en investeer. Zoals je ook van jou klanten vraagt in jou te investeren.

Foto Ian Tormo Unsplash